NIETOLERANCJA LAKTOZY. SMACZNE GOTOWANIE BEZ CUKRU MLECZNEGO.



Mleko? Cóż, wielu osobom jedynie przysparza problemy. Ale co można poradzić na to, że cukier mleczny wydaje się obowiązkowym składnikiem większości produktów spożywczych? Najlepszym rozwiązaniem będzie samodzielne gotowanie. Dzięki smakowitym przepisom jedzenie bez mleka, śmietany i całego mlecznego kramu będzie równie pyszne jak wtedy, gdy nic nas nie ograniczało. Trzystopniowy plan, przejrzyste ilustracje i wiele porad dotyczących zakupów i gotowania będą dodatkowym wsparciem podczas zmiany nawyków żywieniowych.
Bóle brzucha? Od dziś nigdy więcej!
Nasi specjaliści nie tylko wręczą Ci najbardziej odpowiednie przepisy, ale również w zrozumiały sposób wyjaśnią wszystko, co warto wiedzieć na temat nietolerancji laktozy i dadzą mnóstwo przydatnych na co dzień wskazówek.”



Pora na kilka słów o drugiej z książek z serii JEDZMY ZDROWO, którą mam i po którą często sięgam. Pierwsza z nich to wprowadzenie do gotowania bez glutenu, dziś o cukrze mlecznym, a raczej o jego braku w diecie.


Nie będę pisała czym jest nietolerancja laktozy ani jak ją zdiagnozować. Jest na ten temat mnóstwo informacji w internecie, w książkach – chociaż ja uważam, że najlepszym źródłem wiedzy będzie tu porządny lekarz specjalista.
Chciałabym jednak wspomnieć bardzo krótko o tym jakie są objawy nietolerancji i jakich reakcji organizmu możemy się spodziewać.
Laktoza ( cukier mleczny ) naturalnie występuje w mlekach ssaków. Ale..laktozę znajdziemy nie tylko w produktach nabiałowych ( mleko, twaróg, jogurty.. ), ale we wszystkim co zawiera ich dodatek. Mogą to być produkty takie jak np. słodycze, ale także produkty, w których składzie nie spodziewalibyśmy się ich spotkać.

Objawy nietolerancji laktozy mogą pojawić się w każdym wieku, chociaż większość z nich dotyczy osób dorosłych.
Z czego wynika pojawienie się objawów nietolerancji? Ano z tego, że laktoza nie jest w stanie przedostać się do naszej krwi i zaczyna zalegać w jelitach, co powoduje wzdęcia, przelewanie w brzuchu, biegunki o charakterystycznym kwaśnym zapachu, ból brzucha i inne nieprzyjemne reakcje ze strony układu pokarmowego. Niestety, długofalowo nie kończy się tylko na tego typu objawach. Częste biegunki, podrażnienie błony śluzowej układu pokarmowego i zaburzona równowaga flory bakteryjnej skutkują zaburzeniem wchłaniania wielu składników pokarmowych. I z czasem mogą pojawić się zaburzenia takie jak spadek wagi, zaburzenia nastroju z depresją włącznie, zmiany skórne.. Istotnym jest więc jak najszybsze zdiagnozowanie nietolerancji i wprowadzenie diety eliminacyjnej.




Książka, o której dziś chcę Wam opowiedzieć to praktyczne porady do zastosowania na co dzień. Podzielona jest na dwie główne części. Pierwszam z nich mówi o takich ogólnych informacjach dotyczących samej nietolerancji. Dowiemy się to o objawach, o sposobach diagnozy. W tej części znajdziemy przede wszystkim rady dotyczące tego w jaki sposób wprowadzić zmiany naszych nawyków żywieniowych. Książka zawiera również spis zamienników produktów mlecznych oraz tabelę z zawartością laktozy poszczególnych produktów.

W tej części Anne Kamp pisze również o wprowadzeniu 3-etapowego procesu: w pierwszej fazie przede wszystkim rezegnacja z produktów zawierających laktozę, drugi etap to faza testów ( prawie 2-miesięczna ), gdzie sprawdzamy reakcje naszego organizmu, układu pokarmowego na wprowadzone zmiany; trzeci i ostatni etap to wprowadzenie na stałe żywienia bezlaktozowego.



Druga część książki to ta moja ulubiona – przepisy! I niesamowicie apetyczne zdjęcia, od oglądania których robimy się po prostu głodni.
Ta część podzielona jest na rozdziały dotytczące poszczególnych rodzajów posiłków: pieczywo, pasty kanapkowe, śniadania i przekąski, zupy, dania mięsne, dania rybne, dania wegetariańskie, sałatki i sosy, lody i desery, napoje, ciasta i ciasteczka oraz słodycze i przekąski. Każdy znajdzie tu coś dla siebie, ilość przepisów jest ogromna.
W tej części znajdziemy propozycje na szybkie i proste, w przygotowaniu, dania ale miłośnicy spędzania czasu „w garach” też znajdą tu coś dla siebie na kuchenne szaleństwa.


Wprowadzenie żywienia bezlaktozowego nie powinno być spowodowane modą, a raczej poparte wynikami badań i wsparciem lekarza. Co nie znaczy, że osoby nie mające nietoleracji nie mogą skorzystać z niektórych przepisów – te deserowe są wyjątkowo fajne!


Sięgacie po książki z takimi specyficznymi przepisami?


OLA

10 komentarzy:

  1. o ale super :D U mnie ostatnio okazało się, że moje problemy skórne sa przez mleko własnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Na szczęście ja nie mam problemu z nietolerancją laktozy, ale wiem, że zaburzenia pracy jelit potrafią być naprawdę bardzo uciążliwe. :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, dlatego uważam, że jeśli ktoś ma tego typu problemy to powinien jak najszybciej dać się zdiagnozować i wprowadzić odpowiednie leczenie.

      Usuń
  3. oj to cosdla mnie, wydajemisie, żemoje ciało coraz gorzej tolerujemleko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawdź i wyelimunuj składnik, który wg Ciebie Ci szkodzi.

      Usuń
  4. Lubię książki kulinarne i często sięgam. Jednak ten problem nie dotyczy ani mnie, ani moich bliskich. Aczkolwiek dobrze wiedzieć, że jest na rynku.

    OdpowiedzUsuń

Na moim blogu używam plików cookies różnych podmiotów (Google, Facebook, Instagram, wtyczki społecznościowe) do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu.
Dodając komentarz pod postem wyrażasz zgodę na zbieranie i przetwarzanie Twoich danych osobowych.