DLACZEGO WARTO WPROWADZIĆ DO DIETY MASŁO ORZECHOWE?


Dziś zapraszam Was na totalnie niekosmetyczny post, ale będzie o czymś co również ma wpływ na nasz wygląd, zdrowie.

Jak wiadomo, wszystkie orzechy są nieocenionym źródłem zdrowia. Zasadniczo. Nie inaczej jest w przypadku orzechów laskowych. Masło orzechowe, składające się w 98% – 100% z orzechów to samo zdrowie. Prawdziwe masła orzechowe, to w 100% zmielone (wcześniej prażone) orzechy. Te najprawdziwsze powinno składać się jedynie z przetartych orzechów. Niektóre sklepowe masła mają niestety bardzo kiepski skład. Zawartość orzechów w nich wynosi około 50-60% i niewiele wspólnego mają z tymi zdrowymi produktami. W takim maśle nie powinny znaleźć się ( a niestety są! I to nawet w słoiczkach firm uznawanych za te produkujące zdrową żywność ) przede wszystkim takie składniki, jak cukier, sól, syrop glukozowo-fruktozowy, oraz olej palmowy. Składniki te dodawane są często jako tanie wypełniacze, powinniśmy zatem uważnie czytać składy produktów i wybierać tylko te masła orzechowe, które w 100% składają się z orzechów.



Prawdziwe masło orzechowe możecie też, oczywiście, zrobić własnoręcznie w domu. W internecie jest mnóstwo przepisów na jego przygotowanie – do wyboru, do koloru. Ale...Orzechy muszą być wcześniej prażone i trzeba bardzo uważać z ilością dodawanego oleju. Jeśli nie dopilnujemy w 100% przepisu, nasze własnoręcznie tworzone masło może bardzo szybko spleśnieć. Dodawanie oleju ułatwia miksowanie orzechów na miazgę, więc jest konieczne. Cierpliwośc i ekstra mikser również jest niezbędny. Ale po co kombinować? Najbezpieczniej i najwygodniej jednak jest zakupić masło orzechowe w sklepie ze zdrową żywnością.

Masło orzechowe w 100 gramach zawiera około 600 kalorii. Nie jest to mało – ba..powiedziałabym, że to bardzo dużo, ale w rozsądnych ilościach krem orzechowy może być zdrowym składnikiem naszej diety. No i przede wszystkim – przecież nie zjadamy połowy słoika naraz, prawda?



Jakie w takim razie są korzyści ze spożywania masła orzechowego? Tego prawdziwego masła orzechowego, a nie produktu pseudo orzechowego. No to lecimy!

Orzechy, z których wykonywane jest masło orzechowe, zawiera najwięcej przeciwutleniaczy, które sprzyjają pracy serca - regularne ich spożywanie może zapobiegać udarom i chorobom serca. Orzechy laskowe są dobrym źródłem nienasyconych tłuszczów i nie zawierają cholesterolu. Ponadto odpowiedzialne są za regulację prawidłowego poziomu cukru we krwi, co może zapobiegać cukrzycy.

Masło orzechowe ma w sobie duże ilości błonnika. Dieta z dużą ilością błonnika obniża stężenie glukozy we krwi, usprawnia perystaltykę jelit, pomaga obniżyć poziom cholesterolu całkowitego i trójglicerydów we krwi oraz poprawia gospodarkę węglowodanową.
Jest również sprzymierzeńcem w walce z otyłością ( zaskakujące przy takiej kaloryczności, prawda? ) – wiążąc wodę, pęcznieje w żołądku, co poprawia metabolizm i zwiększa uczucie sytości. No i tym sposobem nie jesteśmy głodni. Chociaż wiele osób lubiących orzechy jest przekonanych, że są one wysokokaloryczne i dlatego nie powinno się ich jeść będąc na diecie, w rzeczywistości są one bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, które pomagają spalić tkankę tłuszczową. Masło orzechowe pomaga zatem zapobiec odkładaniu się tłuszczu w talii, ponieważ przyspiesza spalanie tłuszczu. Dzięki temu, masło orzechowe może pomóc nam zrzucić zbędne kilogramy ( ale w rozsądnej ilości! ).






Czujecie się już przekonani do sięgania po te niewielkie słoiczki? Jeśli nie – czytajcie dalej!

Masło orzechowe dostarcza dużo energii, przez wysoką zawartość aminokwasu - tryptofanu. Wpływa on na zdolność koncentracji i poprawia pracę mózgu. Z tych właśnie powodów masło orzechowe szczególnie zalecane jest osobom aktywnym fizycznie, przemęczonym oraz pracującym umysłowo.

Orzechowe słoiczki, a raczej ich wnętrze, bogate jest w witaminę E, która zabezpiecza komórki ciała przed oddziaływaniem wolnych rodników. Witamina ta jest nazywana witaminą płodności oraz młodości ( wiedzieliście? ) . Usuwa z organizmu wolne rodniki, przez co opóźnia proces starzenia się skóry. Odmładzające działanie – nieźle, prawda?
Witamina E odpowiedzialna za wytwarzanie nasienia u mężczyzn oraz za prawidłowy rozwój płodu u kobiet. W okresie ciąży prawidłowe odżywianie jest szczególnie ważne, a orzechy laskowe mogą stanowić bogate źródło rozmaitych składników odżywczych, bardzo istotnych dla odpowiedniego przebiegu ciąży. Między innymi doskonale uzupełniają niedobory żelaza i wapnia. Korzystnie działa na nasz wzrok oraz przeciwdziała zakrzepom. Orzechy laskowe są bogate w magnez, witaminę E, wapń i inne składniki odżywcze, które niezaprzeczalnie wykazują pozytywny wpływ na łagodzenie skurczów, a tym samym pomagają w trudnym okresie miesiączki. Dają kobietom większy komfort i wpływają na polepszenie samopoczucia.

Masło orzechowe podnosi poziom serotoniny, a ta w znaczący sposób zmniejsza łaknienie, niweluje uczucie zmęczenia i poprawia nastrój. Spożywanie masła orzechowego może dawać nam podobne doznania, co zjedzenie czekolady.

Masło orzechowe jest bogate w tłuszcze, białka i węglowodany. Tłuszcze możemy mieszać z warzywami i węglowodanami. Nie powinno się łączyć ich z innymi tłuszczami.
Z czym warto więc spożywać masło orzechowe? Fantastycznym rozwiązaniem będzie łączenie go z różnymi owocami, takimi jak banany, jabłka czy truskawki ( a właśnie zaczyna nam się sezon! ). Krem orzechowy jest również rewelacyjnym dodatkiem do kanapek. Ale aby kanapka ta była zdrowa, powinniśmy unikać jasnego pieczywa, czyli łączymy je raczej z ciemnym pieczywem, pełnoziarnistym. Masło orzechowe możemy bezpiecznie dodawać również do owsianek – staną się zdecydowanie bardziej sycące i dłużej będziemy czuć pełność w żołądku. Są osoby, które chętnie mieszają masło orzechowe z warzywami, ale przyznam Wam, że mi ta mieszanka nie bardzo pasuje. Najlepiej masło orzechowe smakuje mi w wersji „słodkiej”, jako nadzienie do naleśników, lodów czy koktajli.


A Wy sięgacie po prawdziwe masła orzechowe? Do czego ich używacie? A próbowaliście już masła z orzechów laskowych? Jest specyficzne smaku i rzeczywiście smakuje jak te orzechy z czekolad. I jest wyśmienite!




OLA

30 komentarzy:

  1. Mniam nic tylko jeść codziennie- każdego dnia 🤔

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Codziennie to może nie, bo co za dużo to niezdrowo..ale co kilka dni, łyżeczka masła orzechowego będzie w sam raz.

      Usuń
  2. uwielbiam orzechy laskowe jednak nigdy nie jadłam z nich masła, musi być mega pyszne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smakuje identycznie jak same orzechy laskowe..i pachnie tez podobnie.

      Usuń
  3. Kiedyś dosyć często jadłam masło orzechowe, ale jakoś przestałam nie wiedzieć czemu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo często kupuję pycha :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakie kupujesz? Mam nadzieję, że zwracasz uwagę na skład :)

      Usuń
  5. Warto wprowadzić, aby nadać swemu życiu trochę słodyczy! A co :) Pozdrawiam gorąco!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto..tylko wszystko z umiarem co by nie przegiąć w drugą stronę :)

      Usuń
  6. Uwielbiam masło orzechowe <3 dobrze wiedzieć, że to nie tylko grzeszna przyjemność :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taak! Jedzone z umiarem naprawdę przynosi nam dużo dobrego :)

      Usuń
  7. Lubię masło orzechowe, ale stram się ogarniczać, bo jest bardzo kaloryczne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fakt, kalorii ma całe mnóstwo :) Ale jedzone z umiarem to i te kalorie nie szkodzą.

      Usuń
  8. Uwielbiam masło orzechowe, szkoda tylko, że jest aż tak kaloryczne :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nad tym ubolewam, bo naprawdę lubię smak masła orzechowego.

      Usuń
  9. Uwielbiam masło orzechowe :)

    OdpowiedzUsuń
  10. ja nigdy nie byłam fanka masła orzechowego;)

    OdpowiedzUsuń
  11. chętnie sięgam po takie masełka. bardzo je lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Aż nabrałam ochoty na masło orzechowe :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Same superlatywy..ale jednak nie dla mnie, nie lubię masła orzechowego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie lubisz smaku? Konsystencji?
      Teraz jest do wyboru tyyyle różnych rodzajów i smaków maseł, że na pewno byś coś dla siebie znalazła.

      Usuń
  14. Raz próbowałam ale wtedy mi nie smakowało. Z ciekawości zrobię kiedyś drugie podejście może tym razem będzie mi smakować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami zastanawiam się jak komuś może nie smakować masło orzechowe..a później myślę, że ja przecież tez nie wszystko lubię :)

      Usuń
  15. Bardzo często sięgam po masło orzechowe, ale takiego z orzechów laskowych, jeszcze nie próbowałam :) Jestem niesamowicie ciekawa jego smaku ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Właśnie kupiłam sobie masło orzechowe (kiedyś trafiłam na strasznie słone i teraz głównie patrzyłam na to żeby nie było soli i cukru, więc wyszło na to że wzięłam to najzdrowsze) do brownie. Co prawda ciasto wyszło średnie, ale masło zostało. Tak na kanapkę z dżemem jeszcze jest okej, ale samo jak dla mnie, smakuje dziwnie. Muszę poszukać jakieś przepisy na ciasta z nim w roli głównej, skoro ma tyle dobrych właściwości. Tłumaczę sobie, że jak sama robię ciasta i wiem co w nich jest, to to jest zdrowsze niż gotowe słodycze. Nie oceniaj mojej "logiki" :D

    OdpowiedzUsuń

Na moim blogu używam plików cookies różnych podmiotów (Google, Facebook, Instagram, wtyczki społecznościowe) do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu.
Dodając komentarz pod postem wyrażasz zgodę na zbieranie i przetwarzanie Twoich danych osobowych.